Online concurrentieanalyses worden gedaan om inzichtelijk te krijgen wat de algemene beeld op verschillende online zaken is onder jouw concurrenten en die informatie te gebruiken om verbeterpunten voor je eigen website uit te werken.
Wat is een Online concurrentieanalyse?
Online concurrentieanalyses worden gedaan om inzichtelijk te krijgen wat de algemene beeld op verschillende online zaken is onder jouw concurrenten. Denk hierbij aan: welke keywords ranken concurrenten op, hoeveel backlinks is normaal, wat is de online sterkte van de concurrentie etc. Deze informatie is handig om te hebben voordat je een website maakt en/of voordat je je website wil gaan optimaliseren voor SEO. Aangezien een online seo concurrentieanalyse een verhelderend beeld schetst van de benchmark/maatstaven binnen jouw online markt en de online concurrentie, is dit een perfect uitgangspunt om mee te nemen voor het maken van SEO doelen.
Waarom online concurrentieanalyses laten doen en uitbesteden?
Jullie hebben al een mooie website, maar op de een of andere manier komen er niet echt (voldoende) aanvragen/omzet uit. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat jullie (online) concurrentie hun website op gebied van SEO beter heeft ingericht en daardoor een voorsprong heeft. Gelukkig is deze voorsprong met de juiste SEO kennis en expertise in kaart te brengen én kunnen er zelfs concrete geprioriteerde verbeterpunten aan gekoppeld worden!

Als SEO bureau is Oog voor SEO jouw expert op het gebied van SEO en Online Concurrentieanalyses en daardoor helpen wij de achterstand op de online concurrentie te verkleinen.
- 7+ jaar ervaring met het doen van Online Concurrentie Analyses (zowel bedrijfs- als bureauzijde).
- Dankzij onze bewezen werkwijze en gebruik van professionele SEO tools weten we welke gegevens van belang zijn in het proces van een Online Concurrentieanalyse.
- Oog voor SEO is in staat om betrouwbare (en geprioriteerde) adviezen te geven.
- Samen jullie de website optimaliseren d.m.v. de inzichten uit de concurrentieanalyse.
- Gezamenlijk jullie bedrijfsdoelstellingen behalen.
Daarom Oog voor SEO!
Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Jullie uitdagingen rond SEO Concurrentieanalyses
- Die ene concurrent wint ook nog eens online van ons..
- Jullie hebben top 5 posities, maar het lukt niet om stabiel verder te komen naar de top 3.
- Jullie hebben hard gewerkt aan nieuwe content, maar wat heeft de concurrent eigenlijk precies (en wat voor content niet).
Klantervaringen

Heko Opslag Almelo
Maak kennis met Oog voor SEO
Maak kennis met onze missie & visie, geschiedenis én onze enthousiaste SEO experts.

Onze werkwijze voor Concurrentie analyses
We beginnen het traject altijd met het bespreken van de verwachtingen naar elkaar en het afspreken van de te behalen doelen. Het duidelijk krijgen van jullie doelgroep. Vragen naar bestaande en benodigde hulpmiddelen (denk aan b.v. een bestaande keywordanalyse).
Het doen van een nulmeting (de huidige situatie qua posities in de zoekresultaten).
Het analyseren van de website(s) en pagina’s. Waarbij we de te optimaliseren punten in kaart brengen en aanvullende kansen inzichtelijk maken.
Daarna gaan we onze aanbevelingen obv de eerdere analyse uitwerken. Deze aanbevelingen doen we geprioriteerd op impact op de afgesproken doelen. Door dit advies kunnen we in overleg (wie, wat doet en wanneer), zodat we gericht en effectief samen stappen gaan zetten op SEO voor jullie website.
Tijdens deze fase analyseren en evalueren we de website(s)/pagina’s waar we optimalisaties op door hebben gevoerd en of deze pagina’s het gewenste effect hebben gehaald, of dat ze nog extra aandacht nodig hebben.
Wat is belangrijk bij Online Concurrentieanalyses?
Om jouw website vindbaar te maken en de juiste posities te bepalen in zoekmachines (zoals Google), gebruiken zoekmachines rankingsfactoren. Dat zijn uiteenlopende factoren binnen deze globale deelgebieden, waarmee zoekmachines je website inschalen:
- Technische SEO (b.v. interne links, html code etc)
- Content/Onpage SEO (b.v. teksten, foto’s & video’s) en
- Autoriteit (o.a. externe links / linkbuilding)
Hiermee kunnen ze het belang, de relevantie en de betrouwbaarheid van je website bepalen, zodat zoekmachines een betrouwbaardere inschatting kunnen doen van de positie van de pagina’s van je website in hun zoekresultaten (de index). Zoekmachines proberen hiermee je website te matchen aan de zoekintentie van de zoekende doelgroep (middels keywords/zoekwoorden).
Bij een online SEO concurrentieanalyse onderzoeken we de online competitie op verschillende uiteenlopende factoren en vergelijken dit met de nulmeting van jullie website.
Punten die tijdens een analyse o.a. worden behandeld, zijn bijvoorbeeld:
- aantal keywords waar de concurrent op zichtbaar is
- schatting van het maandelijks organisch verkeer
- Domein autoriteit / online sterkte
- Aantal backlinks, verwijzende domeinen en follow links
- Algemene user experience en klant beleving
- welke keywords gebruikt de concurrent
Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Certificeringen



Cases
- Aanbod: Verhuur van opslagruimtes
- Markt: lokale Almelose B2C & B2B doelgroep.
- Doel: bezettingsgraad boven 75% binnen twee jaren na de start in 2015 door de inzet van Google Organic en Google Ads.
- Periode: Website ontwikkeld en gelanceerd in September 2015
- Resultaat:
- Tijdens het eerste jaar van de samenwerking (2016) is het organisch verkeer uit Google verhoogd naar 550 gebruikers. Dat deze gebruikers relevant waren, blijkt uit de conversieratio van 5% rond offerte aanvragen.
- In het tweede jaar (2017) groeide het organische verkeer met 64% naar 911 gebruikers.
- September 2018 was de bezettingsgraad qua opslagruimtes 80%!
FAQ
Wat zijn online concurrenten?
Online concurrenten zijn websites waarmee jullie website direct/rechstreeks met concurreert in de zoekresultaten op belangrijke zoekwoorden. Dit zijn in sommige sectoren niet dezelfde concurrenten waar je offline mee te maken hebt.