Mobile SEO is het optimaliseren van de website voor gebruikers van mobiele telefoons/smartphones en de mobile indexes van zoekmachines.
Wat is Mobile SEO?
Mobile SEO (ook wel Mobiele SEO) is het optimaliseren van de website voor gebruikers van mobiele telefoons, smartphones en tablets en de mobiele zoekresultaten van zoekmachines. De combinatie van een veranderende digitale wereld en de beschikbaarheid van de mobiele telefoon heeft ervoor gezorgd dat zoekmachines (zoals Google) door de jaren heen meer focus hebben gelegd op mobiele gebruiksvriendelijkheid. Uiteindelijk heeft dit er voor gezorgd dat er Google nu een “Mobile first index”-methode hanteert voor haar zoekresultaten (SERPs). Dat wil zeggen dat Google eerst naar de mobiele versie van de website kijkt (oa gebruiksvriendelijkheid), dan de gehele website “rankt” in de algehele zoekresultaten (ook de mobiele zoekresultaten, maar dus ook de desktop index).
Met andere woorden, focus op mobile SEO voor jullie website is belangrijk.
Waarom Mobile SEO laten doen?
Jullie hebben al een mooie website, maar op de een of andere manier komen er niet echt (voldoende) aanvragen/omzet uit. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat er de website minder goed geschikt is voor bezoekers met mobiele telefoons. Zoekmachines zoals Google vinden mobiele gebruikers zeer belangrijk. Het is inmiddels zo belangrijk dat Google sinds juli 2019 het hele internet vanuit een mobiel oogpunt benaderen (mobile first update). Als blijkt dat jullie website op bepaalde punten minder goed beoordeelt wordt, behaal je lagere posities in de zoekresultaten (SERPs).

Als SEO bureau is Oog voor SEO jouw expert op het gebied van Mobile SEO en helpen wij de website voor de mobiele telefoon te optimaliseren.
- 7+ jaar ervaring op Mobile SEO gebied (zowel bedrijfs- als bureauzijde).
- Dankzij onze bewezen werkwijze en gebruik van professionele SEO tools weten we welke gegevens van belang zijn op het gebied van Mobile SEO .
- Oog voor SEO is in staat om betrouwbare (en geprioriteerde) adviezen te geven.
- Samen jullie website optimaliseren voor Mobiele gebruiksvriendelijkheid.
- Gezamenlijk jullie bedrijfsdoelstellingen behalen.
Daarom Oog voor SEO!
Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Jullie uitdagingen rond Mobile SEO
- Jullie posities in de (mobiele) zoekresultaten blijven achter op jullie verwachtingen na de launch of update van de website/webshop.
- Het mobiele conversieratio en de verkoop/aanvragen uit mobiele gebruikers blijft achter.
- Jullie weten dat snelheid belangrijk is, maar waar precies geoptimaliseerd moet worden is niet duidelijk.
Klantervaringen

Heko Opslag Almelo
Maak kennis met Oog voor SEO
Maak kennis met onze missie & visie, geschiedenis én onze enthousiaste SEO experts.

Onze werkwijze voor Mobile SEO
We beginnen het traject altijd met het bespreken van de verwachtingen naar elkaar en het afspreken van de te behalen doelen. Het duidelijk krijgen van jullie doelgroep. Vragen naar bestaande en benodigde hulpmiddelen (denk aan b.v. een bestaande keywordanalyse).
Het doen van een nulmeting (de huidige situatie qua posities in de zoekresultaten).
Het analyseren van de website(s) en pagina’s. Waarbij we de te optimaliseren punten in kaart brengen en aanvullende kansen inzichtelijk maken.
Daarna gaan we onze aanbevelingen obv de eerdere analyse uitwerken. Deze aanbevelingen doen we geprioriteerd op impact op de afgesproken doelen. Door dit advies kunnen we in overleg (wie, wat doet en wanneer), zodat we gericht en effectief samen stappen gaan zetten op SEO voor jullie website.
Tijdens deze fase analyseren en evalueren we de website(s)/pagina’s waar we optimalisaties op door hebben gevoerd en of deze pagina’s het gewenste effect hebben gehaald, of dat ze nog extra aandacht nodig hebben.
Wat is belangrijk bij Mobile SEO?
Om jouw website vindbaar te maken en de juiste posities te bepalen in zoekmachines (zoals Google), gebruiken zoekmachines rankingsfactoren. Dat zijn uiteenlopende factoren binnen deze globale deelgebieden, waarmee zoekmachines je website inschalen:
- Technische SEO (b.v. interne links, html code etc)
- Content/Onpage SEO (b.v. teksten, foto’s & video’s) en
- Autoriteit (o.a. externe links / linkbuilding)
Hiermee kunnen ze het belang, de relevantie en de betrouwbaarheid van je website bepalen, zodat zoekmachines een betrouwbaardere inschatting kunnen doen van de positie van de pagina’s van je website in hun zoekresultaten (de index). Zoekmachines proberen hiermee je website te matchen aan de zoekintentie van de zoekende doelgroep (middels keywords/zoekwoorden).
Bij Mobile SEO zijn er nog een aantal aanvullende factoren van belang voor zoekmachines. Denk aan bijvoorbeeld:
- Vestigingsplaats/locatie van de website/het bedrijf,
- Locatie van de zoekende doelgroep,
- Mobiele weergave van de website
- Gebruiksvriendelijkheid op mobiel
- Pagespeed
- Structured data (schema.org)
Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Certificeringen



Cases
- Aanbod: Verhuur van opslagruimtes
- Markt: lokale Almelose B2C & B2B doelgroep.
- Doel: bezettingsgraad boven 75% binnen twee jaren na de start in 2015 door de inzet van Google Organic en Google Ads.
- Periode: Website ontwikkeld en gelanceerd in September 2015
- Resultaat:
- Tijdens het eerste jaar van de samenwerking (2016) is het organisch verkeer uit Google verhoogd naar 550 gebruikers. Dat deze gebruikers relevant waren, blijkt uit de conversieratio van 5% rond offerte aanvragen.
- In het tweede jaar (2017) groeide het organische verkeer met 64% naar 911 gebruikers.
- September 2018 was de bezettingsgraad qua opslagruimtes 80%!
FAQ
Wat is Mobile first indexing?
Sind juli 2019 maakt Google gebruik van een mobiele index die zij als uitgangspunt gebruiken voor het indexeren/bekijken van websites op het internet.
Wat is AMP?
AMP of Accelerated Mobile Pages zijn pagina’s die volledig geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik en daardoor hogere posities kunnen behalen binnen bepaalde onderwerpen.