Op deze kennisbank pagina leggen wij je uit wat een Canonical tag is, waarvoor het wordt gebruikt en hoe je het implementeert.
Wat is een Canonical Tag?
Een Canonical Tag is een tag (lees: stukje html code) die onpage wordt geïmplementeerd. In die tag/code staat een URL van de webpagina vermeld.
Canonical voorbeeld
Een voorbeeld van een canonical tag op een blog pagina van een voorbeeldwebsite:
<link rel=”canonical” href=”https://example.com/blog” />
Waarom een Canonical plaatsen?
De canonical tag is een HTML element en is een handig hulpmiddel om duplicate content te voorkomen. Het maakt aan de zoekmachines duidelijk welke pagina er moet worden opgenomen in de zoekresultaten. Door de tag op te nemen bundelt het de linkwaardes van de duplicate pagina’s en geeft dit door aan de aangewezen voorkeur/canonieke URL.
Door de code rel=”canonical” op te nemen in de <head>, kan er naar een “canonieke URL” worden verwezen. Dit wordt dan de voorkeurspagina binnen de pagina’s met dubbele inhoud.
Wanneer een Canonical plaatsen?
Zoekmachines weten niet:
- welke versie ze moeten indexeren.
- of ze de link gegevens (trust, authority, anchor tekst, linkwaarde etc.) door moeten sturen naar één pagina of dat het verdeelt moet worden over verschillende versies.
- welke versie van pagina’s ze moeten meenemen in de zoekresultaten.
Toepassing is mogelijk in webpagina’s maar ook in andere content zoals PDF’s.
Daarom Oog voor SEO!
Maak kennis met Oog voor SEO
Maak kennis met onze missie & visie, geschiedenis én onze enthousiaste SEO experts.
